KeyCore har introduceret AWS GameDay i Danmark

Websitet er nede pga. manglende betaling. Faktisk er al adgang til data blokeret, fordi betalingerne er blevet afvist. Kassen er nemlig tom. Og det samme er CEO’ens kontor. Ingen ved, hvor han er, men han har tilsyneladende taget alle virksomhedens midler med sig. Nu er kunderne rasende, det hele sejler, og det er jeres opgave at få det hele op igen. I har praktikantens kreditkort, så I kan oprette en ny AWS-konto.

Noget på spil

Adfærdspsykologer har siden slutningen af 00’erne fremhævet ’gamification’ som en af de mest effektive strategier til at fremme motivation og engagement. Strategien går ud på, at man gennem brug af elementer hentet fra spil: Udfordringer, konkurrence, mulighed for at opnå belønning osv. skaber en øget motivation blandt deltagerne – fx medarbejdere, elever eller borgere – til at tilegne sig nye færdigheder, ændre adfærd eller engagere sig i projekter.

I 2015 præsenterede AWS sit første gamification-event. Men et narrativ bygget op omkring den fiktive virksomhed Unicorn Rentals: En Uber-/Airbnb-lignede digital virksomhed, specialiseret i at udleje enhjørninger på timebasis – født i AWS-clouden – der var løbet ind i alvorlige problemer. Disse problemer skulle deltagerne i mindre hold forsøge at finde løsninger på gennem en række opgaver.

 

AWS GameDay er siden blevet et fast punkt ved AWS ReInvent, hvor en ny version af historien om Unicorn Rentals fyldt med nye udfordringer bliver præsenteret. Den nye version bliver i det følgende år brugt til GameDays i hele verden. Enten nationale eller som eksklusive events i virksomheder, hvor det også bruges til teambuilding.

 

Den 13. november 2019 blev AWS GameDay for første gang afholdt i Danmark. Med KeyCore som medarrangør og vært i samarbejde med AWS i Danmark.

 

Partner i KeyCore Tue Lystrup udtaler:

”GameDay illustrerer den styrke, vi som AWS-partner har mulighed for at gå ind på det danske marked med. AWS er uden sammenligning den største cloud-aktør i verden (35% red.), og det er ikke tilfældigt. AWS er meget mere end en teknisk ydelse. Med de ressourcer, der ligger i AWS, kan vi som dansk partner give vores kunder adgang til nogle helt unikke rammer for deres digitale transformation, der både omfatter de tekniske aspekter, men i lige så høj grad løfter og udvikler hele organisationen og medarbejdernes mindset”.

 

Hints & Snubletråde

Tilbage i konferencelokalet i København sidder deltagerne klar omkring bordene med deres labtops åbne. Spillet er opdelt i forskellige moduler med særlige opgaver. Deltagerne får gradvist adgang til mere information, en del dog med indlagte vildledninger, kryptiske henvisninger og snubletråde. For hvert gennemført modul optjener holdene points, og de kan løbende følge deres score og trend på en storskærm midt i lokalet. Og det er en god idé at holde godt øje med storskærmen, for selvom man måske ligger lunt i svinget, hvad angår points, så kan trenden være lav, eller ligefrem negativ, hvilket indikerer, at der er noget galt. Det kan være, at websitet – som man blev færdig med for længe siden – pludselig fejler, eller at der ikke er udarbejdet de rette policies for IAM.

 

AWS GameDay kan som sagt både blive afholdt som interne events i virksomheder, hvor de også fungerer som teambuilding på tværs af afdelinger, men her d. 13. november i København er holdene sammensat af deltagere fra forskellige virksomheder. Alle IT-professionelle. KeyCores opgave som medvært inkluderer dog alligevel i høj grad at stille med et hold af specialister, der kan assistere og vejlede deltagerne undervejs.

 

Tue Lystrup forklarer:

”Deltagerne har alle et højt fagligt niveau, og vi løser selvfølgelig ikke opgaverne for dem. Det ville være snyd. Men opgaverne er meget udfordrende, og vores eksperter kan hjælpe, hvis deltagerne kører fast. Det er vigtigt, at alle lærer noget, og vores eksperter har så mange års erfaring med AWS, at de kan hjælpe med at give overblik og pege deltagerne derhen, hvor de kan finde de ressourcer og løsninger, de vil få succes med at arbejde videre med”.

 

AWS GameDay minder skræmmende meget om virkelighedens verden. I destilleret form, men netop derfor en meget effektiv måde at skabe opmærksomhed på de blinde vinkler og ’Det gør vi senere’, som de fleste kender. Her er afregningen kontakt, men dog ret uskadelig; i virkelighedens verden en potentiel trussel med meget store og alvorlige konsekvenser.

 

AWS Solutions Architect hos KeyCore Dennis Munk Christensen begrunder:

”Det er så nemt at begå de her fejl. Det er naturligvis også derfor, AWS bruger det til deres GameDay; fordi de ved, at flertallet vil ryge i med begge ben. I et projekt med en deadline og andre større mål kan dele af processen – selvom de er helt grundlæggende og kritiske – risikere at blive glemt. ’Vi skal bare have det op at køre, og så tager vi det bagefter”, er måske en af de hyppigst brugte sætninger, når en service skal op. Men bordet fanger.”.

 

Det nye DevOps-mindset

En af pointerne med AWS GameDay er at klæde brugerne på til at arbejde med AWS. Både så de danner sig et bedre billeder af, hvordan man operationelt skal tilgå opgaverne, men lige så meget for at de opdager og udnytter alle mulighederne.

 

Senior Cloud Architect hos KeyCore David Flygenring Nielsen udtaler:

”Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er vandfald stadig den mest benyttede projektstyringsform i Danmark. Måske ikke officielt, men alligevel mentalt og reelt. Og måske med god grund; det er indlysende, at idealet om DevOps, der skaber en tæt, effektiv og værdiskabende forbindelse mellem udvikling og forretning ikke kan realiseres, hvis der ikke er tillid til udviklingsteams. Det er et spørgsmål om opfattet sikkerhed og for at bryde med vanetænkningen og alle forbeholdene, skal der viden og evidens på bordet. Det er en af de ting, et arrangement som dette er med til at levere. Mulighederne for at implementere governance og compliance bliver i AWS flyttet op på et niveau, der langt overstiger, hvad mange kender fra deres tidligere udviklingsprojekter. Men naturligvis kun hvis de benytter sig af de ressourcer, der er tilgængelige”.

 

GameDay’en strækker sig over en hel dag. Tiden flyver dog, og frokosten bliver indtaget ved bordene, hvor deltagerne bliver stadig mere fokuserede. Det er tydeligt, at de er pressede – ind imellem frustrerede – men de konstante sideblikke op på storskærmen og lejlighedsvise jubelbrøl viser, at deltagerne havde taget historien om Unicorn Rentals til sig og er determinerede på at afslutte dagen på vinderskamlen med en af plys-enhjørningerne under armen.

 

Det er gamification, når det er bedst.

Comments are closed.