Den 3. kontorrevolution har ramt KeyCore!

Hele vægge beklædt med mos giver både god akustik og et markant stilistisk element.

Konkurrencen om de bedste kompetencer er intensiveret, og i dag skal virksomheder også lægge sig i selen, hvis medarbejderne skal forlade hjemmets komfort, bruge tid på transport og indgå i fysiske arbejdsfællesskaber. Den tredje kontorrevolution er en realitet, og den er rullet igennem KeyCores nye kontorer midt i København.

Det var en industriel revolution, da Henry Ford introducerede samlebåndet. Da revolutionen også rykkede ind på kontorerne med små afgrænsede cubicles, sprang propperne igen på ledelsesgangerne, fordi man både forventede bedre udnyttelse af kvadratmeterne, strømlinede arbejdsgange og højere produktivitet.

Boblerne i champagneglassene blev dog dovne med tiden, og de ørkesløse kontorlandskaber blev efterhånden selve symbolet på en tilværelse som fremmedgjort lønslave.

Sådan kan selv de bedste idéer miste flyvehøjde, og da de kreative brancher rev skillevæggene ned og introducerede storrumskontorerne, blev det hurtigt mainstream. Nu skulle kreativiteten flyde frit, sækkestolene være inden for rækkevidde, og alle indgå i tværfaglige miljøer fra kontorstolen. Alt andet ville være umoderne og tilbageskuende, og dem, der strittede imod, blev set som asociale og ufleksible.

Mosvæggene består af store puder.

Lige indtil verden blev ramt af den virus.

Reelt havde tilløbet været undervejs i længere tid. Frustrationer over konstant støj, lidt for meget viden om kollegernes personlige telefonsamtaler eller bare en voksende irritation over folks helt uforholdsmæssigt gennemtrængende smasken af frokost foran skærmen, var i årene op til pandemien taget til i styrke. Lyd-neutraliserende headset blev ikke kun udviklet til folk på byggepladser.

Da folk blev sendt hjem for at arbejde alene, blev alt imidlertid sat på spidsen. Nu trådte alternativet til de larmede storrumskontorer meget tydeligt frem, og når et virtuelt møde tilmed kunne gennemføres i joggingbukser og uden flere timers daglig pendling, blev hjemmearbejde på fuld tid i begyndelsen set et bud på en ny normal for skrivebordsfolket.

Lige indtil verden blev træt af hverdagen med den virus.

Og lige indtil mange opdagede, at man hurtigt kan skylle lidt for meget ud med badevandet, når man blive begejstret over en ny idé.

Præcis, som man har gjort så mange gange før.

Selvom der er en attraktiv gourmet-kantine i ejendommen, er et hyggeligt samtalekøkken blevet prioriteret.

Revolutioneret normal

Det var den virkelighed, KeyCore stod over for, da de nye hoveder skulle indrettes.

Faktisk var det held i uheld. Flytning havde være på trapperne i længere tid, da indlogeringen på et kontorhotel på Købmagergade i stigende grad var blevet en udfordring med en medarbejderstab, der efterhånden voksede med minimum tre om måneden. Selvom der var mulighed for at brede sig over flere etager, var det ikke nok, og i lyset af de erfaringer, nedlukningen havde givet, var en flytning med mulighed for selv stå for indretningen en gave.

Valget var faldet på kontorejendommen Buen ved Vesterport Station. Her var næsten en hel etage ledig og med rå betongulve, få vægge og kun sparsom sanitet, var der stort set frit spil til indretningsarkitekterne fra ROtation, der fik opgaven med at skabe de perfekte rammer.

Og det var med et meget klart opdrag:

”Vi var klar over, at vi var i en skarp konkurrencesituation. En konkurrence med folks egne hjem, der under nedlukningen var blevet indrettet med alt det nødvendige til en funktionel arbejdsplads. Med medarbejdere, der dels ofte har mange kilometers transport og har brug for at kunne arbejde meget koncentreret, stod det klart, at vi skulle præsentere dem for et attraktivt alternativ, hvis vi også gerne ville have en arbejdsplads med miljø, sparring og gode rammer for samarbejde”, udtaler partner i KeyCore, Tue Lystrup.

Foyerens bord med sand og 2 magnetiske kugler, der danner vilkårlige, algoritme-genererede mønstre, er næsten meditativt.

ROtation

Det var som sagt indretningsarkitekterne fra ROtation, der havde fået opgaven, og her sad direktør Dorte Kryger med ansvaret for mange af de strategiske valg:

Vi har taget rigtig meget læring med os fra nedlukningen, og vi kan allerede nu se, at de virksomheder, der har ambitioner om at tiltrække, fastholde og motivere de stærkeste kompetencer er begyndt at arbejde meget målrettet med at skabe de rette fysiske rammer”.

Ifølge Dorte Kryger kan man se de nye tendenser som en direkte afledt effekt af pandemien:

”Vi ser helt klart, at der er sket noget. Vi har fået et nyt syn på det at arbejde. Og nye arbejdsmetoder vinder frem. Ofte vil vi nu kun møde ind på kontoret, hvis der er et konkret formål. Måske skal vi fordybe os, måske brainstorme med kolleger eller noget helt tredje. Derfor indretter vi meget bevidst i zoner, som kan indfri dagens behov for den enkelte. Hjemmet er som sagt blevet en stærk konkurrent til kontoret. Derfor indretter vi kontorerne langt mere hyggeligt og hjemligt, end vi har set det før. Medarbejderne har lært at sætte pris på kombinationen af at være hjemme og på arbejde.”.

Kontorerne er indrettet med danske klassikere som lamper fra Le Klint. Væggens egetræslameller danner et dekorativt bagtæppe.

Ro på!

At finde den rette balance mellem hjemlig hygge og kontorets funktionalitet kan måske lyde som en stor mundfuld. Alligevel var det præcis, hvad ROtation leverede.

”ROtation har givet os en løsning, der betyder, at vores medarbejdere kan få det præcis, som de vil have det. Uanset hvilken arbejdssituation, de er i. Således har vi alle de forskellige kontorfunktioner repræsenteret. Vi har de små enkeltkontorer, hvor man kan sidde for sig selv i dyb koncentration. Vi har mødelokaler, der går fra små og intime til store og mere formelle. Der er også et ”war room”, hvor et team har alt fra sofaarrangement til arbejdsstationer til rådighed, imens de knækker en særligt hård nød. Og der er tilmed de ellers så forhadte storrumskontorer, der dog er indrettet, så vi ikke har alle dårligdommene, som vi kollektivt har hadet. Sammen med dette har vi miljøer til mere uformelle interaktioner, som blender ind i helheden, men samtidig er åndehuller, hvor hjernen kan få ny næring, og sociale bånd kan knyttes på tværs af faggrænser og opgaver”, forklarer Tue Lystrup og bliver suppleret af Dorte Kryger:

Indretning er præget af danske designklassikere som den ikoniske Y-stol af Hans J. Wegner, som mange genkender fra deres hjem.

Det at skabe et godt arbejdsmiljø handler rigtig meget om ro. Ro fås ved en god akustik og en rolig æstetik. Det har vi arbejdet meget bevidst med. Mosvægge, lamelvægge og vinylgulve har helt konkret hjulpet os til et godt akustisk indeklima. Et strategisk arbejde med farver har skabt forskellige zoner med forskellige energier på kontoret”,

Konkret har dette betydet, at egetræ og messing er gennemgående materialer. Begge kendetegnet ved deres afdæmpede farveskala og matte overflade. Det gælder møblerne; primært designklassikere, som mange genkender fra indretningen i mange danske hjem, gulvene med en særlig lydabsorberende effekt, og smukke lameller på væggene, der både dæmper lyd og lysets refleksion.

Scroll til toppen
Share via
Copy link
Powered by Social Snap