AWS’ re:intent-konference slog igen i år alle rekorder (65.000 deltagere & 1.500+ sessions), og satte både vigtige pejlemærker for, hvad vi kan vente os i 2020, og præsenterede løsninger på nogle af de største udfordringer, vi står overfor. Jeg har valgt fire highlights og en enkelt ’baglygte’.

4 highlights + 1 ’baglygte’

Ved de 1.500+ sessions, talks, præsentationer etc. kom AWS naturligvis vidt omkring. Dog var der hele vejen igennem en rød tråd. Modsat de forskellige lanceringer, cases m.m. var det dog ikke en nyhed, hvilket illustrerer alvoren, og dermed hvorfor det er bydende nødvendigt at blive ved med at gentage det.

Så her kommer en ikke-nyhed til at varme op på: Baglygten i listen af highlights:

Digital transformation kræver lederskab og forankring i ledelsen. Digital transformation skal forankres i den strategiske forretningsudvikling, være en del af den, og dermed indgå i – eller rettere være med til at drive – alle beslutninger, politikker og nye initiativer. Derfor er den digitale transformation langt mere end en teknisk manøvre; det er slet og ret en ny måde at tænke og lede en organisation.

1.

AWS Outposts: Fuld AWS-pakke i egen kælder

Trods det meget høje sikkerhedsniveau i AWS-skyen, kan der være udfordringer, hvis data flyttes til et datawarehouse langt væk. AWS har ikke faciliteter i alle lande, og for flere stærkt regulerede brancher er det ganske enkelt ikke lovligt at placere data uden for landets grænser, endsige på andre adresser.

Derfor har AWS styrket Outposts og vil fortsætte med det i 2020

Med AWS Outposts kan brugere få samme AWS-hardwareinfrastruktur som i skyen og adgang til alle AWS-tjenester, API’er og værktøjer on-premis. Denne infrastruktur kan selvfølge forbindes sømløst med eventuelle VPC’er i hybridløsninger.

En lokal Outposts er forbundet til den nærmeste AWS-region, og brugere har dermed mulighed for at benytte de samme styrings- og kontrolpaneler som i skyen. Infrastruktur og AWS-tjenester styres, overvåges og opdateres desuden af AWS ligesom i skyen.

Det er AWS, der står for levering og installering af den nødvendige hardware on-premis.

I 2020 kommer der en VMware-udgave af AWS Outposts. VMware på AWS Outposts leverer et fuldt styret VMware Software-Defined Data Center (SDDC), der kører på AWS Outposts-infrastruktur on-premis.

2.

SageMaker har vokseværk

Hele seks nye tjenester i Sage Maker-familien er nu tilgængelige, hvilket er et klart udtryk for, at selvom alle

taler om det, er det stadig svært at introducere, udvikle og implementere ML, så det kan give den forretningskritiske optimering af alt fra produktion til administration.

Der er spændende detaljer ved alle seks, men jeg har valgt at fokusere på to af dem: SageMaker Studio og SageMaker Autopilot.

A. SageMaker Studio: Lukket værksted

SageMaker Studio er alt på ét sted. Et enkelt, webbaseret visuelt interface, hvor man kan udføre alle ML-udviklingstrin.

SageMaker Studio giver fuld adgang, kontrol og gennemsigtighed i hvert trin, når modeller opbygges, trænes og bliver implementeret. Man kan hurtigt uploade data, oprette nye notebooks samt træne og indstille modellerne. Det er enkelt at bevæge sig frem og tilbage mellem forskellige trin for at justere og sammenligne resultater. Man kan desuden nemt og hurtigt distribuere nye modeller direkte til produktion.

B. SageMaker Autopilot: Man behøver ikke køre i blinde

Normalt, når man arbejder med automatiseret ML, får man ikke indblik i de algoritmer, der er benyttet, og de dispositioner, der er lavet. Derfor kan man aldrig rigtigt med sikkerhed vide, om der måske havde været andre og bedre muligheder.

SageMaker Autopilot analyserer automatisk rådata, anvender funktionsprocessorer, vælger det bedste sæt algoritmer, træner og indstiller flere modeller, sporer deres ydeevne og rangerer derefter modellerne baseret på ydeevne.

Brugere får fuldt indblik i, hvordan modellerne er blevet oprettet, og hvad der findes i dem. Brugere kan udforske op til 50 forskellige modeller genereret af SageMaker Autopilot inde i SageMaker Studio, så det er nemt at vælge den bedste model til en given case.

Vi slutter med to hurtige.

3.

S3 Access Points: Kontrolleret adgang for alle

S3 Access Points er en ny måde at give adgang til delte datasæt. Uanset om det er adgang til upload af data, transformation, begrænset læseadgang eller ubegrænset adgang, forenkles arbejdet med at oprette og vedligeholde adgang til delte S3-buckets.

Alle S3 Access Points kan begrænses til en Virtual Private Cloud (VPC) til firewall S3-datatilgang i private netværk, og AWS Service Control Policies kan bruges til at sikre, at alle Access Points i en organisation er VPC-begrænsede.

4.

CodeGuru: Oprydning med ML

CodeGuru er en ML-service til automatiserede kodevurderinger og anbefalinger til bedre performance. CodeGuru identificerer de dyreste kodelinjer, der skader performance, og giver derefter specifikke anbefalinger til rettelser eller forbedringer.

CodeGuru er stadig begrænset til Java, men AWS har annonceret, at den vil blive tilgængelig for flere sprog inden længe.

Scroll to Top